درک و استفاده از پیوند لینک سازی داخلی و خارجی، بخش مهمی از سئوی سایت شماست. هرنوع پیوند در برنامه استراتژیک لینک سازی سئو سایت شما، باید با هدف تقویت موقعیت شما در نتایج موتورهای جست و جو باشد.
لینک سازی داخلی یا خارجی: تفاوت در کجاست؟
پیوندهای خارجی، پیوند یک دامنه با یک دامنه دیگر است. پیوندهای دیگر سایت ها به سایت شما یک پیوند خارجی است. اما پیوند داخلی فقط به سایت شما اشاره دارد. نمونه خوب پیوند داخلی، منو صفحه اصلی سایت شماست که به صفحات دیگر سایت شما لینک شده است.
به طور خلاصه:
خارجی = پیوندهایی که به یک دامنه جداگانه اشاره می کنند.
داخلی = پیوندهایی که به محتوای یک دامنه اشاره می کنند.
لینک های داخلی و خارجی هردو جایگاهی در طرح سئو سایت شما دارند. پیوندهای خارجی نقش مهمی در ترافیک رایگان سایت شما دارد. اما کیفیت و کمیت سایت شما مهم است. برای اینکه سایت های دیگر را به سایت خود تشویق کنید، باید محتوای مرتبط و غنی تولید کنید. طوری برنامه ریزی کنید که در ازای پیوندی که به سایت خودمیدهید، پست مهمان را در سایتهای دیگر در جایگاه خود ارائه دهید. مذاکره با مدیران سایت های دیگر برای افزودن لینک و موارد دیگر از راههای دیگر برای لینک خارجی است.
اما پیوندهای خارجی بیشتر از شما به به خوانندگان کمک میکند. این کار مفیدی است. اما شاید لینک به سایت شما داده میشود کاربران را به محصولات و خدمات سایت شما متصل کند، ولی مزایای آن بیشتر به سایتی که به لینک داده اید، میشود، نه سایت شما.
از طرف دیگر، لینک داخلی چندین مزایا دارد. وقتی که ربات ها شما را پیدا میکنند. بوسیله لینک است که صفحات دیگر سایت شما را پیدا میکنند. آنها تا جایی که میتوانند در جستجوی پیوند به صفحات دیگر هستند تا صفحات و اطلاعات بیشتری از سایت شما را پیدا و بایگانی کنند.
شما میتوانید بدون لینک دادن به سایت های دیگر، کاربران را در سایت خود رها کنید و امیدوار باشید که ربات ها سایت شما را پیدا می کنند. البته ممکن است پیدا کردن صفحات سایت شما کمی طول بکشد، زیرا با وجود میلیون ها سایت و صفحه سر آنها خیلی شلوغ است.
نکته مهم: لینک های شکسته را پیدا و تعمیر کنید. لینک های شکسته به سئو سایت شما لطمه میزند. این لینک ها از کار افتاده اند. به این دلیل که ورود کاربران به سایت شما با صفحه ای آفلاین مواجه میشود. تعداد لینک های شکسته نباید بالا برود اما یک یا دوتا لینک شکسته زیاد نمیتواند به سئو سایت شما آسیب بزند.
ایجاد ترافیک بالا برای هر استراتژی بازاریابی دیجیتال بخش بسیار مهمی است. در میان کسانی که به دنبال جلب توجه مشتری هستند، زیاد نیستند کسانی که از لینک سازی داخلی استفاده میکنند. میتوان گفت تعداد شرکت ها یا کسانی که روی لینک سازی داخلی شان سرمایه گذاری میکنند، بسیار کم است. دلیل این امر ساده است، آنها نمیدانند چه فرصتی را از دست داده اند. لینک سازی داخلی نقش اساسی در عملکرد یک وب سایت دارد، هم برای کاربران، هم برای موتورهای جست وجو.
ما در این پست و پست بعدی به این مهم که درباره لینک سازی است، خواهیم پرداخت. وقتی حرف از رتبه بندی گوگل به میان می آید، ایجاد بک لینک حرف اول را میزند. اما در کنار بک لینک، فرصتی به عنوان لینک سازی داخلی هم داریم. ما فرصتی داریم که در یک دامنه لینک های زیادی ایجاد کنیم.
بله، لینک سازی داخلی میتواند موقعیت یک سایت را در نتایج جست و جو تغییر دهد. مثال هایی میزنم که یک وب سایت با لینک سازی داخلی خود چه میزان تغییراتی را به خود دید.
درست است که حدود 200 فاکتور برای بهینه شدن سایت شما وجود دارد، اما سه دلیل مهم وجود دارد که باید پیوند داخلی صفحات تان را جدی بگیرید.
چگونه یک استراتژی برای پیونددهی داخلی تعیین کنیم؟ ما در این مقاله به 7 نکته برای تعیین یک استراتژی در لینک سازی داخلی اشاره میکنیم.
شبکه های اجتماعی از بهترین مکان ها برای ارتباط با مخاطبین هستند که اگر به صورت مداوم در این شبکه ها حضور داشته باشید، میتوانید روند رو به رشدی را در زمینه ای که در پیش گرفته اید را داشته باشید. نکات زیادی است که باید برای محتوانویسی در شبکه های اجتماعی رعایت کنیم، اما به 5 مورد آنها اشاره میکنیم:
1. با هدف، محتوا و مطلب خود را بگذارید. به مخاطبان خود ثابت کنید که مطالب خود را هدفمند به اشتراک می گذارید. داشتن هدف و جدیت برای کاربران و مخاطبان مهم ترین فاکتور جذب آنهاست، زیرا باید به شما اعتماد کنند. هدفمند بودن به مخاطبان شما ثابت میکند که همیشه اصول حرفه ای را رعایت میکنید.
2. به ارزش مطالب خود برای اشتراک گذاری توجه کنید. زیرا این امر باعث اشتراک گذاری مطالب شما و در نهایت به معرفی شما و صفحه شما می انجامد. بالارفتن ارزش مطالب صفحه شما به ارزش کل صفحه شما کمک میکند.
3. در به اشتراک گذاری مطالب خود از زمان بندی و ویرایش استفاده کنید. هنگامی که مقالاتی منتشر می کنید، مرتب آنها را مورد بازبینی و ویرایش قرار دهید. با مداومت به مخاطبان خود جدیت و با بازبینی مطالب خود را از ایراد مرتفع میکنید. همچنین با انتشار مطالب در زمان مناسب و دقیق همیشه خود و صفحه تان را به روز نگه می دارید.
4. همواره از تکرار فراری باشید. حتی اگر از یک کلمه کلیدی استفاده می کنید، سعی کنید از تکرار دوری کنید، بهتر است از ایده های جدید استفاده کنید. این کار خوانندگان را خسته میکند و باعث تحمیل مطالب به آنان میشود و در نهایت سبب فراری کردن آنان از صفحه شما می شود.
5. استفاده از تصاویر، اینفوگرافیک و نمودار با کیفیت بهتر در محتوای خود. این کار سبب جلب توجه مخاطبان شما می شود و آنان را همواره تشویق می کند تا شما را دنبال کنند. نه تنها تصاویر که عناصر گرافیکی متن و محتوای شما را برای مخاطب ساده و روان می کند.
استراتژی برای سئو داخلی و خارجی سایت در کل به بخش تقسیم میشود:
• سئو داخلی
• سئو خارجی
هر دو بخش برای موفقیت یک کمپین و بالا رفتن رتبه یک سایت در جست وجوی گوگل مهم و تاثیرگذار هستند. زیرا موتورهای جست وجو برای ارزیابی یک وبسایت به این دو معیار توجه میکنند. اما سئو داخلی چیست و خارجی کدام است؟
سئو داخلی: اقداماتی که با محتویات و ابزارهای داخل سایت مرتبط بوده و تنها به داخل سایت توجه میکند.
سئو خارجی: توجه این بخش به اعتبار و محبوبیت سایت شما مربوط میشود.
به بیان بهتر، عبارات کلیدی که در آنها کسب رتبه میکنید، عوامل سئو داخلی، اما میزان رتبه ای که در آن کلمات کسب میکنید، عوامل سئو خارجی هستند.
در زیر به مهمترین فاکتورهای سئو داخلی میپردازیم.
تگ H1
به لحاظ اندازه و اهمیت بزرگترین کلمات درون صفحه هستند. پیشنهاد خوبی که هست، قراردادن کلیدواژه ها درون این عنوان هاست.
محتوای صفحات
مفید بودن محتوای صفحات مهمترین معیار محتوانویسی برای وبلاگ است. لازمه مفید بودن این است که وقتی کاربران آن را میبینند آن صفحه را ترک نکنند. از معیارهای دیگر خوب بودن محتوا، روانی و خوانایی آن متن است. یکی از راههایی که گوگل سایت شما را بررسی میکند، ارزیابی مفید بودن محتواست.
لینک دهی داخلی
لینک دهی درون صفحه که به یکی از صفحات وبسایت خود باشد، میتواند در رتبه بندی گوگل مفید باشد. لینک دهی داخلی یک وبسایت میتواند صفحات ما را برای گوگل و کاربران باارزش و مفید باشند.
دو مورد تاثیر گذار
یکی از دومورد، ساختار url است که ترجیحاً بهتر است کلمات کلیدی خود را درون url قرار دهید. تغییر url ها به صلاح نیست، این مطلب از آن روست که برای تغییر آنها اقدام نکنید، این کار را با مشورت با یک متخصص انجام دهید. مورد دیگر، متن جایگزین برای تصاویر است. این مورد بیشتر برای این است که موتورهای جست و جو صفحه شما را بهتر درک کنند.
فاکتورهای مهم سئو خارجی
این نوع بهینه سازی به جهت اعتبار دامنه سایت ماست در مقایسه با سایت های دیگر. محتوای عالی میتواند در اینجا نقش خوبی بازی کند. زیرا سایت های دیگر میخواهند، به وبسایت شما لینک دهند.
یکی از راههای بک لینک گرفتن از سایت های دیگر، بلاگ نویسی مهمان است. این مورد علاوه بر اینکه توانایی بلاگ نویسی شما را به نمایش میگذارد، ترافیک را از سایت دیگر به شما انتقال میدهد.
جایگاه سئوی داخل و خارج سایت
برای بهبود رتبه وب سایت خود باید هردو را ارج نهید. چشم پوشی از هر کدام سبب افت رتبه ما خواهد شد. اما به خاطر داشته باشید، در ابتدای امر بیشتر روی سئو داخلی تمرکز کنید. اما در ادامه بایستی میان این دو موازنه برقرار کرد تا به تدریج وب سایت شما به رتبه خوبی در جست و جوهای گوگل برسد. یادمان باشد بهینه سازی سایت کاری است بلند مدت.